AVIA Energie – FAQ

Slimme energie voor ondernemers in beweging. AVIA Energie is er voor ondernemers die grip willen op hun energieverbruik én vooruit willen in de energietransitie.

Veel gestelde vragen over AVIA Energie

Leveren jullie echt 100% groene stroom?

Ja. Onze stroom is 100% afkomstig uit duurzame bronnen zoals zon en wind. Dat is niet alleen beter voor het klimaat, maar ook voor je bedrijfsreputatie.

Voor welk type bedrijven is AVIA Energie geschikt?

Van MKB tot grootverbruikers: we helpen alle ondernemers. Of je nu één aansluiting hebt of meerdere locaties, wij denken met je mee.

Wat kan ik met Mijn AVIA Energie?

Je krijgt realtime inzicht in de pieken van je energieverbruik en de kosten hiervan. Alles overzichtelijk in één dashboard .

Kan ik mijn laadpalen voorzien van AVIA Energie?

Zeker. Via AVIA VOLT zorgen we voor slimme koppelingen tussen je laadpunten, je energielevering én je mobiliteit. Zo haal je maximaal rendement uit je stroomverbruik.

Levert AVIA Energie naast dynamische contracten ook vaste en variabele contracten?

Op dit moment bieden we dynamische tarieven, transparant gekoppeld aan de beursprijs. Op een later moment kun je ook voor vaste of variabele contracten kiezen. We helpen je graag bij wat het beste past bij jouw situatie.

Heb ik één aanspreekpunt?

Ja. Je krijgt altijd een vast contactpersoon die jou kent en weet wat er bij jou speelt.

Kan ik ook advies krijgen over energiebesparing?

Ja. We kijken samen naar jouw verbruik, besparingsmogelijkheden en optimalisatie. Denk aan opwekking, opslag, laadsturing en slim omgaan met netcongestie.

Wat als ik meerdere locaties of aansluitingen heb?

Geen probleem. Ons portaal en team zijn ingericht op schaalbaarheid. Of je nu 1 of 20 locaties hebt: je ziet alles in één overzicht en we regelen het centraal.

Hoe bespaar ik met AVIA Energie?

Bij AVIA Energie krijg je inzicht in de actuele uurprijzen via een duidelijke grafiek. Zo weet je precies op welk moment stroom het goedkoopst is en kun je je verbruik hier slim op afstemmen. Dat bespaart direct op je energiekosten.

Kan ik ook een gas contract bij jullie afsluiten?

Ja, bij AVIA Energie kun je ook een dynamisch gascontract afsluiten. Bij een dynamisch gascontract wijzigt de gasprijs per dag.

Kan ik makkelijk overstappen?

• Ben je kleinverbruiker dan zeggen wij jouw contract bij je huidige leverancier op en regelen wij de overstap naar AVIA Energie. • Ben je grootverbruiker dan moet je jouw contract bij je huidige leverancier opzeggen. Let hierbij op, dat je dit tijdig doet. In jouw overeenkomst vermeldt de leverancier de opzegtermijn. Nadat je het contract bij je huidige leverancier hebt opgezegd en met ons een leveringsovereenkomst hebt getekend, verzorgen wij de overstap.

Wanneer ben ik kleinverbruiker?

• Voor elektriciteit ben je kleinverbruiker als je een aansluiting hebt van maximaal 3x80 ampère • Voor gas ben je kleinverbruiker als de capaciteit van je aansluiting maximaal 40m3(n) per uur is of een gasmeter van het type G4, G6, G10, G16 of G25. De informatie over je aansluiting vind je terug op de jaarafrekening van energieleverancier.

Wanneer ben ik grootverbruiker?

• Voor elektriciteit ben je grootverbruiker als je een aansluiting hebt van groter dan 3x80 ampère • Voor gas ben je grootverbruiker als de capaciteit van je aansluiting groter is dan 40m3(n) per uur is of als je een gasmeter van het type G40 of groter hebt.

Kan ik ook zelf energie opwekken en terugleveren?

Als AVIA Energie klant kun je energie opwekken en terug leveren. Binnen een dynamisch contract wordt jouw terug geleverde energie vergoed tegen de uurprijs van het moment van terug leveren. Met de groeiende productie van zon en wind komt het vaker voor, dat er op dagen met veel zon of wind er een overschot aan energieproductie is. Op die momenten kan de marktprijs negatief worden. Lever je op dat moment energie terug dan betekent dit dat je geen vergoeding ontvangt, maar dat je betaalt voor de teruglevering.

Dynamische Energie

Wat is een dynamisch energiecontract?

Bij een dynamisch energiecontract is de prijs direct gekoppeld aan de beursprijs. Hierbij geldt, dat de prijs voor elektriciteit ieder uur verandert en de prijs voor gas iedere dag. Naast de beursprijs betaal je een inkoopvergoeding en een maandelijks vastrechtbedrag.

Waar kan ik de actuele tarieven vinden?

Wij delen een link naar de actuele tarieven. De prijzen worden dagelijks de dag voor levering aan het begin van de middag gepubliceerd.

Hoe werken negatieve stroomprijzen?

Met dynamische energiecontracten bestaat de kans, dat je gedurende een aantal uur geld toe krijgt op je verbruik van stroom. Negatieve stroomprijzen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een tijdelijk overschot in het aanbod en een reductie in de vraag. Als er veel zon en of wind is, wordt er op gezette tijden meer energie geproduceerd dan nodig is. Op die momenten kan de prijs van energie negatief worden. Verbruik je op dat moment stroom dan ontvang je hiervoor een vergoeding. Lever je op dat moment stroom terug aan het net dan betaal je hiervoor.

Energiemeters en Meterstanden

Heb ik een slimme meter nodig voor een dynamisch contract?

Ja, die heb je nodig voor een dynamisch energiecontract als je kleinverbruiker bent. Grootverbruikers beschikken standaard over een meter die geschikt is voor dynamische tarieven.

Worden mijn meterstanden gedeeld met derde partijen?

Nee. De meterstanden zijn eigendom van jou, je netbeheerder en de energieleverancier. Deze gegevens worden nooit zomaar gedeeld met derden, tenzij je hier nadrukkelijk toestemming voor hebt gegeven.

Aanmelden bij AVIA Energie

Wanneer loopt mijn contract af?

Bij een dynamisch energiecontract hanteren wij een bedenktermijn van 30 dagen.

Hoe kan ik mijn dynamisch contract opzeggen?

Ons dynamische contract is maandelijks opzegbaar. Bij het opzeggen van het contract hoeft er geen boete betaald te worden.

Ik blijf op hetzelfde adres, maar wil graag overstappen.

In dat geval kan je door middel van het afsluiten van een nieuw contract bij de gewenste leverancier jouw huidige contract bij ons opzeggen. Jouw nieuwe leverancier zorgt voor de verdere opzegging en afhandeling. Jij hoeft hier zelf niets voor te doen.

Ik ga verhuizen en wil mijn contract opzeggen.

Om de opzegging te verwerken kan je contact opnemen via ons contactformulier. Geef hierbij aan wat de datum is, waarop je het contract wilt opzeggen en wat de reden van je opzegging is. Wij zullen je opzegging dan zo snel mogelijk verwerken.

Waarom verandert mijn jaarverbruik in het energiecontract?

Een verandering in je jaarverbruik vindt plaats op het moment dat we vanuit het Centraal Aansluitingen Register melding krijgen, dat het historisch verbruik op de aansluiting afwijkt van hetgeen door jou als klant is opgegeven. Bij iedere aanvraag die we ontvangen, volgen we dit proces. Het kan natuurlijk voorkomen, dat de wijziging van je jaarverbruik onterecht is en dan past onze Klantenservice dit aan. Een verzoek tot het aanpassen van je verbruik stuur je eenvoudig via ons contactformulier.

Factureren en betalen

Welke betaalmethodes zijn er mogelijk?

Er zijn twee mogelijkheden om facturen te betalen. • Handmatige iDEAL betaling: Elke maand sturen we de factuur per e-mail. Klik hierin op de oranje knop om naar de beveiligde website van Buckaroo.nl te gaan, waar jij direct de iDEAL betaling met jouw bank account voldoet. • Automatische incasso: Je ontvangt voor de start van levering een e-mail met de titel 'Vergeet niet je incassomandaat af te geven'. Met de oranje knop in deze e-mail ga je naar de beveiligde website van Buckaroo.nl. Hier geef je met je bankaccount een mandaat af. Elke 25e van de maand schrijven wij het maandbedrag af. Lukt het een keer niet dan ontvang je een herinneringsmail met een link naar een handmatige iDeal betaling om het bedrag alsnog te voldoen. Betaal éénmalig met een bankoverschrijving: Deze methode van betalen valt buiten de standaard mogelijkheden, maar heb je een keer hulp nodig met één of meerdere betalingen of gebruik je nooit het online internetbankieren, stuur dan een bericht naar onze klantenservice via het contactformulier.

Waar kan ik mijn facturen inzien?

Elke 23e van de maand ontvang je de factuur op het bij ons bekende e-mailadres. Daarnaast vind je alle facturen op een rij terug in Mijn AVIA Energie. Log hier in om je facturen in te zien, klik in het hoofdmenu op 'Facturen' en klik vervolgens op het factuurnummer dat je in wilt zien.

Ik ontvang in de eerste maand al de tweede factuur, klopt dit?

Je betaalt nooit twee keer het maandbedrag voor eenzelfde leveringsperiode. De leveringsperiode staat op elke factuur gespecificeerd. Je doet voor de start van levering een aanbetaling, wat tevens direct ook het eerste maandbedrag is. Vervolgens kan het tweede maandbedrag kort hierna ongunstig geïnd worden, dit is namelijk altijd op de 25ste van de maand. Je bent hierdoor aan het einde van jouw energiecontract een maandbedrag eerder klaar met betalen.

Hoe werken negatieve stroomprijzen?

Met dynamische energiecontracten bestaat de kans, dat je gedurende een aantal uur geld toe krijgt op je verbruik van stroom. Negatieve stroomprijzen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een tijdelijk overschot in het aanbod en een reductie in de vraag. Als er veel zon en of wind is, wordt er op gezette tijden meer energie geproduceerd dan nodig is. Op die momenten kan de prijs van energie negatief worden. Verbruik je op dat moment stroom dan ontvang je hiervoor een vergoeding. Lever je op dat moment stroom terug aan het net dan betaal je hiervoor. De zon schijnt, waardoor de zonnepanelen hun werk doen, de wind waait flink, waardoor de windmolens heel veel stroom leveren én veel bedrijven zijn gesloten, waardoor er weinig vraag naar al die stroom is. Het gevolg: negatieve stroomprijzen.

Hoe werkt een dynamisch contract in combinatie met een zonnepanelen?

Ben je kleinverbruiker dan is de salderingregeling tot 1 januari 2027 van toepassing. Binnen deze regeling mag de terug geleverde energie weggestreept worden tegen de geleverde energie. De toepassing van deze regeling werkt voor dynamische contracten net even anders dan bij vaste en variabele contracten, omdat de elektriciteitsprijs ieder uur wijzigt. Om deze reden wordt er met dynamische prijzen op de volgende manier omgegaan met terug levering: • Voor de energiebelastingen wordt er op traditionele wijze gesaldeerd (daarvan is de prijs immers gelijk). Je betaalt alleen energiebelasting over positief netto verbruik. • Alle verbruikte kWh’s worden afgerekend op de geldende beursprijzen op het moment van verbruik (+ inkoopvergoeding & btw). • Alle terug geleverde kWh’s worden afgerekend op de geldende tarieven op het moment van terug levering (+ inkoopvergoeding & btw). Voor grootverbruik geldt: • Alle verbruikte kWh’s worden afgerekend op de geldende beursprijzen op het moment van verbruik (+ inkoopvergoeding & btw). • Alle teruggeleverde kWh’s worden afgerekend op de geldende tarieven op het moment van teruglevering (+ inkoopvergoeding & btw).

Wat zijn de overheidsheffingen?

Op 1 januari van elk kalenderjaar veranderen de nieuwe belastingtarieven van jouw energierekening. Deze tarieven zijn te vinden onder de leveringskosten van stroom en/of gas in de prijsopbouw van je maandbedrag. Ook wijzigt op 1 januari de hoogte van de heffingskorting op je stroomaansluiting (mits het een verblijfsfunctie heeft), dit heet Vermindering Energiebelasting.