Veelgestelde Vragen | AVIA Marees

FAQ - Veelgestelde vragen

Categorieën
AVIA Card
AVIA Energie
Dynamische Energie
Energiemeters & Meterstanden
Mijn AVIA Energie contract
Facturatie & Betalen
AVIA VOLT
Ik ben mijn AVIA Card vergeten, kan ik nu alsnog tanken?

Nee, dat gaat helaas niet zonder AVIA Card. Je kunt uiteraard wel tanken, maar dan zul je van je eigen rekening moeten betalen.

Is een tankpas fiscaal aftrekbaar?

Ja, voor ondernemers zijn de brandstofkosten en het gebruik van een tankpas fiscaal aftrekbaar. De btw op brandstof en aanvullende diensten is terug te vorderen, mits het voertuig zakelijk wordt gebruikt.

Hoe kan ik misbruik van een tankpas voorkomen?

Jouw tankpas is alleen te gebruiken met een persoonlijke pincode. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om via het klantenportal limieten in te stellen op de pas. Denk hierbij aan het maximale bedrag per tankbeurt, het aantal tanksessies in een periode of de locaties waar de pas werkt.

Welke extra diensten kan ik met een tankpas afnemen?

Je kunt zelf bepalen of je alleen wilt tanken of laden met de AVIA Card of ook gebruik wilt maken van auto wassen bij een van de Washking locaties. Bovendien is het mogelijk om auto gerelateerde aankopen te doen in AVIA shops als je dit activeert. Wil je in de toekomst laden met de pas? Dan kun je dit altijd aanpassen.

Wat kost de AVIA Card?

Voor de AVIA-kaart betaal je eenmalig administratiekosten van €10,- excl. btw. Tanken met de kaart is kosteloos, hiervoor worden geen extra kosten berekend. Voor EV laden kun je een abonnement afsluiten van €7,50 per maand, waarmee je geen starttarief op een laadsessie betaalt.

Daarnaast ontvang je met de AVIA Card op het groeiende AVIA VOLT-netwerk een vaste korting per geladen kWh:

€0,05 korting op AC-laden

€0,10 korting op DC-laden

Kan ik met de AVIA Card overal tanken?

Je kunt met de AVIA Card terecht bij meer dan 2.500 tanklocaties in Europa. Bij alle AVIA tankstations én bij tankstations van partners die op ons netwerk zijn aangesloten. Ontdek alle locaties in onze AVIA NL app.

Hoe vraag ik een extra tankpas aan?

Een extra tankpas vraag je eenvoudig aan via jouw klantenportal. Lukt het niet? Neem dan contact op met onze klantenservice, zij helpen je graag.

Voor wie is een tankpas bedoeld?

Tankpassen zijn bedoeld voor ondernemers, zzp’ers en bedrijven met een wagenpark. Wij bieden geen tankpassen voor particulieren aan. Wist je dat wij wel een spaarkaart hebben voor particulieren? Lees meer over de ViaAvia spaarkaart.

Hoe vaak krijg ik een factuur?

Voor de AVIA Card ontvang je wekelijks alles op één factuur. Super overzichtelijk en geen gedoe met losse bonnetjes. Je kunt je facturen altijd gemakkelijk zelf inzien en downloaden in jouw AVIA portal.

Wat is een tankpas en hoe werkt het?

Een tankpas is een betaalmiddel voor brandstof. Je gebruikt de pas bij aangesloten tankstations en krijgt overzichtelijk een wekelijkse factuur. Dit scheelt veel administratief gedoe. Bovendien kun je onze tankpas ook gebruiken als laadpas, voor de carwashes en in de AVIA shops.

Ik ben mijn AVIA Card vergeten mee te nemen, kan ik nu alsnog laden?

Ja, dit is zeker mogelijk. Laadsessies kunnen bij alle AVIA laadpalen ook met de AVIA Laden app worden gestart én gestopt. Deze functie werkt ook bij laadpalen van andere aanbieders, maar dit kunnen wij niet garanderen. Ook zijn AVIA laadpalen voorzien van een QR-code om zonder AVIA Card en zonder AVIA Laden app toch te kunnen laden. Dit doen wij door middel van direct payment via Mollie Payments.

Kan ik ook zelf energie opwekken en terugleveren?

Als AVIA Energie klant kun je energie opwekken en terugleveren. Binnen een dynamisch contract wordt jouw teruggeleverde energie vergoed tegen de uurprijs van het moment van terugleveren. Met de groeiende productie van zon en wind komt het vaker voor dat er op dagen met veel zon of wind een overschot aan energieproductie is. Op die momenten kan de marktprijs negatief worden. Lever je op dat moment energie terug dan betekent dit dat je geen vergoeding ontvangt, maar dat je betaalt voor de teruglevering.

Wanneer ben ik grootverbruiker?
  • Voor elektriciteit ben je grootverbruiker als je een aansluiting hebt van groter dan 3×80 ampère.
  • Voor gas ben je grootverbruiker als de capaciteit van je aansluiting groter is dan 40m3(n) per uur is, of als je een gasmeter van het type G40 of groter hebt.
Wanneer ben ik kleinverbruiker?
  • Voor elektriciteit ben je kleinverbruiker als je een aansluiting hebt van maximaal 3×80 ampère.
  • Voor gas ben je kleinverbruiker als de capaciteit van je aansluiting maximaal 40m3(n) per uur is of een gasmeter van het type G4, G6, G10, G16 of G25. De informatie over je aansluiting vind je terug op de jaarafrekening van je energieleverancier.
Kan ik makkelijk overstappen?
  • Ben je kleinverbruiker dan zeggen wij jouw contract bij je huidige leverancier op en regelen wij de overstap naar AVIA Energie.
  • Ben je grootverbruiker dan moet je jouw contract bij je huidige leverancier opzeggen. Let hierbij op dat je dit tijdig doet. In jouw overeenkomst vermeldt de leverancier de opzegtermijn. Nadat je het contract bij je huidige leverancier hebt opgezegd en met ons een leveringsovereenkomst hebt getekend, verzorgen wij de overstap.
Kan ik ook een gascontract bij jullie afsluiten?

Ja, bij AVIA Energie kun je ook een dynamisch gascontract afsluiten. Bij een dynamisch gascontract wijzigt de gasprijs per dag.

Hoe bespaar ik met AVIA Energie?

Bij AVIA Energie krijg je inzicht in de actuele uurprijzen via een duidelijke grafiek. Zo weet je precies op welk moment stroom het goedkoopst is en kun je je verbruik hier slim op afstemmen. Dat bespaart direct op je energiekosten.

Wat als ik meerdere locaties of aansluitingen heb?

Geen probleem. Ons portaal en team zijn ingericht op schaalbaarheid. Of je nu 1 of 20 locaties hebt: je ziet alles in één overzicht en we regelen het centraal.

Kan ik ook advies krijgen over energiebesparing?

Ja. We kijken samen naar jouw verbruik, besparingsmogelijkheden en optimalisatie. Denk aan opwekking, opslag, laadsturing en slim omgaan met netcongestie.

Waar kan ik terecht voor vragen over AVIA Energie?

Je krijgt altijd een vast contactpersoon die jou kent en weet wat er bij jou speelt.

Levert AVIA Energie naast dynamische contracten ook vaste en variabele contracten?

Op dit moment bieden we dynamische tarieven, transparant gekoppeld aan de beursprijs. Op een later moment kun je ook voor vaste of variabele contracten kiezen. We helpen je graag bij wat het beste past bij jouw situatie.

Kan ik mijn laadpalen voorzien van AVIA Energie?

Zeker. Via AVIA VOLT zorgen we voor slimme koppelingen tussen je laadpunten, je energielevering én je mobiliteit. Zo haal je maximaal rendement uit je stroomverbruik.

Wat kan ik met Mijn AVIA Energie?

Je krijgt realtime inzicht in de pieken van je energieverbruik en de kosten hiervan. Alles overzichtelijk in één dashboard.

Voor welk type bedrijven is AVIA Energie geschikt?

Van MKB tot grootverbruikers: we helpen alle ondernemers. Of je nu één aansluiting hebt of meerdere locaties, wij denken met je mee.

Leveren jullie echt 100% groene stroom?

Ja. Onze stroom is 100% afkomstig uit duurzame bronnen zoals zon en wind. Dat is niet alleen beter voor het klimaat, maar ook voor je bedrijfsreputatie.

Hoe werken negatieve stroomprijzen?

Met dynamische energiecontracten bestaat de kans, dat je gedurende een aantal uur geld toekrijgt op je verbruik van stroom. Negatieve stroomprijzen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een tijdelijk overschot in het aanbod en een reductie in de vraag. Als er veel zon en/of wind is, wordt er op gezette tijden meer energie geproduceerd dan nodig is. Op die momenten kan de prijs van energie negatief worden. Verbruik je op dat moment stroom dan ontvang je hiervoor een vergoeding. Lever je op dat moment stroom terug aan het net dan betaal je hiervoor.

Waar kan ik de actuele tarieven vinden?

Wij delen een link naar de actuele tarieven. De prijzen worden dagelijks de dag voor levering aan het begin van de middag gepubliceerd.

Wat is een dynamisch energiecontract?

Bij een dynamisch energiecontract is de prijs direct gekoppeld aan de beursprijs. Hierbij geldt dat de prijs voor elektriciteit ieder uur verandert en de prijs voor gas iedere dag. Naast de beursprijs betaal je een inkoopvergoeding en een maandelijks vastrechtbedrag.

Worden mijn meterstanden gedeeld met derde partijen?

Nee. De meterstanden zijn eigendom van jou, je netbeheerder en de energieleverancier. Deze gegevens worden nooit zomaar gedeeld met derden, tenzij je hier nadrukkelijk toestemming voor hebt gegeven.

Heb ik een slimme meter nodig voor een dynamisch contract?

Ja, die heb je nodig voor een dynamisch energiecontract als je kleinverbruiker bent. Grootverbruikers beschikken standaard over een meter die geschikt is voor dynamische tarieven.

Waarom verandert mijn jaarverbruik in het energiecontract?

Een verandering in je jaarverbruik vindt plaats op het moment dat we vanuit het Centraal Aansluitingen Register melding krijgen, dat het historisch verbruik op de aansluiting afwijkt van hetgeen door jou als klant is opgegeven. Bij iedere aanvraag die we ontvangen, volgen we dit proces. Het kan natuurlijk voorkomen, dat de wijziging van je jaarverbruik onterecht is en dan past onze Klantenservice dit aan. Een verzoek tot het aanpassen van je verbruik stuur je eenvoudig via ons contactformulier.

Ik ga verhuizen, hoe kan ik mijn contract opzeggen?

Om de opzegging te verwerken kan je contact opnemen via ons contactformulier. Geef hierbij aan wat de datum is waarop je het contract wilt opzeggen en wat de reden van je opzegging is. Wij zullen je opzegging dan zo snel mogelijk verwerken.

Ik blijf op hetzelfde adres, maar wil graag overstappen?

In dat geval kan je door middel van het afsluiten van een nieuw contract bij de gewenste leverancier jouw huidige contract bij ons opzeggen. Jouw nieuwe leverancier zorgt voor de verdere opzegging en afhandeling. Jij hoeft hier zelf niets voor te doen.

Hoe kan ik mijn dynamisch contract opzeggen?

Ons dynamische contract is maandelijks opzegbaar. Bij het opzeggen van het contract hoeft er geen boete betaald te worden.

Wanneer loopt mijn contract af?

Bij een dynamisch energiecontract hanteren wij een bedenktermijn van 30 dagen.

Wat zijn de overheidsheffingen?

Op 1 januari van elk kalenderjaar veranderen de nieuwe belastingtarieven van jouw energierekening. Deze tarieven zijn te vinden onder de leveringskosten van stroom en/of gas in de prijsopbouw van je maandbedrag. Ook wijzigt op 1 januari de hoogte van de heffingskorting op je stroomaansluiting (mits het een verblijfsfunctie heeft), dit heet Vermindering Energiebelasting.

Hoe werkt een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen?

Ben je kleinverbruiker dan is de salderingregeling tot 1 januari 2027 van toepassing. Binnen deze regeling mag de teruggeleverde energie weggestreept worden tegen de geleverde energie. De toepassing van deze regeling werkt voor dynamische contracten net even anders dan bij vaste en variabele contracten, omdat de elektriciteitsprijs ieder uur wijzigt. Om deze reden wordt er met dynamische prijzen op de volgende manier omgegaan met terug levering:

  • Voor de energiebelastingen wordt er op traditionele wijze gesaldeerd (daarvan is de prijs immers gelijk). Je betaalt alleen energiebelasting over positief netto verbruik.
  • Alle verbruikte kWh’s worden afgerekend op de geldende beursprijzen op het moment van verbruik (+ inkoopvergoeding & btw).
  • Alle teruggeleverde kWh’s worden afgerekend op de geldende tarieven op het moment van terug levering (+ inkoopvergoeding & btw).

Voor grootverbruik geldt:

  • Alle verbruikte kWh’s worden afgerekend op de geldende beursprijzen op het moment van verbruik (+ inkoopvergoeding & btw).
  • Alle teruggeleverde kWh’s worden afgerekend op de geldende tarieven op het moment van teruglevering (+ inkoopvergoeding & btw).
Ik ontvang in de eerste maand al de tweede factuur, klopt dit?

Je betaalt nooit twee keer het maandbedrag voor eenzelfde leveringsperiode. De leveringsperiode staat op elke factuur gespecificeerd. Je doet voor de start van levering een aanbetaling, wat tevens direct ook het eerste maandbedrag is. Vervolgens kan het tweede maandbedrag kort hierna ongunstig geïnd worden, dit is namelijk altijd op de 25ste van de maand. Je bent hierdoor aan het einde van jouw energiecontract een maandbedrag eerder klaar met betalen.

Waar kan ik mijn facturen inzien?

Elke 23e van de maand ontvang je de factuur op het bij ons bekende e-mailadres. Daarnaast vind je alle facturen op een rij terug in Mijn AVIA Energie. Log hier in om je facturen in te zien, klik in het hoofdmenu op ‘Facturen’ en klik vervolgens op het factuurnummer dat je in wilt zien.

Welke betaalmethodes zijn er mogelijk?

Er zijn twee mogelijkheden om facturen te betalen:

  • Handmatige iDEAL betaling: elke maand sturen we de factuur per e-mail. Klik hierin op de oranje knop om naar de beveiligde website van Buckaroo.nl te gaan, waar jij direct de iDEAL betaling met jouw bank account voldoet.
  • Automatische incasso: je ontvangt voor de start van levering een e-mail met de titel ‘Vergeet niet je incassomandaat af te geven’. Met de oranje knop in deze e-mail ga je naar de beveiligde website van Buckaroo.nl. Hier geef je met je bankaccount een mandaat af. Elke 25e van de maand schrijven wij het maandbedrag af. Lukt het een keer niet dan ontvang je een herinneringsmail met een link naar een handmatige iDeal betaling om het bedrag alsnog te voldoen. Betaal éénmalig met een bankoverschrijving: Deze methode van betalen valt buiten de standaard mogelijkheden, maar heb je een keer hulp nodig met één of meerdere betalingen of gebruik je nooit het online internetbankieren, stuur dan een bericht naar onze klantenservice via het contactformulier.
Hoe werken negatieve stroomprijzen?

Met dynamische energiecontracten bestaat de kans, dat je gedurende een aantal uur geld toekrijgt op je verbruik van stroom. Negatieve stroomprijzen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een tijdelijk overschot in het aanbod en een reductie in de vraag. Als er veel zon en/of wind is, wordt er op gezette tijden meer energie geproduceerd dan nodig is. Op die momenten kan de prijs van energie negatief worden. Verbruik je op dat moment stroom dan ontvang je hiervoor een vergoeding. Lever je op dat moment stroom terug aan het net dan betaal je hiervoor.

Kan ik medewerkers thuis laten laden op kosten van de zaak?

Ja, dat kan. AVIA Marees kan AVIA VOLT laadpalen plaatsen aan huis (op eigen terrein). Via een laadpas is het vervolgens mogelijk om de laadkosten automatisch te verrekenen met de werkgever.

Welke laadpaal is het beste voor mij?

Welke laadpaal het meest geschikt is, is afhankelijk van meerdere factoren. Denk hierbij aan:

  • Het aantal voertuigen in je wagenpark
  • De (toekomstige) uitbreiding van je wagenpark
  • De tijd die voertuigen geparkeerd staan

Weten wat de beste optie is voor jouw onderneming? Wij geven vrijblijvend advies op maat.

Welke soorten laadpalen zijn er?

Er zijn diverse soorten AC-laadpalen en DC-laadpalen. AC-laadpalen worden vaak geplaatst aan huis of bij bedrijven. DC-laadpalen (snelladers) vind je veelal terug langs snelwegen.

De AC-laders van AVIA VOLT zijn:

  • Plug & Charge laadpaal
  • Laadpaal met Smart Charging

De DC-laders van AVIA VOLT zijn:

  • Movable Charger
  • Power Unit
  • Satelite
Wat is het verschil tussen AC-laden en DC-laden?

Het grote verschil tussen AC-laden (wisselstroom) en DC-laden (gelijkstroom) zit vooral in de snelheid van het laden van elektrische voertuigen.

Wisselstroom (AC) komt uit het elektriciteitsnet en wordt in het voertuig (via een ingebouwde omvormer) omgezet naar gelijkstroom (DC). Door de beperkte capaciteit van een omvormer wordt een voertuig minder snel geladen (tussen de 4 en 12 uur). Ook de faseaansluiting is hierbij van invloed. Een 1-fase aansluiting (3,7 kW – 7,4 kW) levert minder vermogen dan een 3-fase aansluiting (11 kW – 22kW).

Gelijkstroom (DC) gaat direct naar de batterij van de auto, zonder tussenkomst van de omvormer. Dit zorgt ervoor dat een voertuig binnen 15-60 minuten opgeladen is. Een DC-lader heeft een zwaardere netwerkaansluiting (>50 kW), waardoor het laden stukken sneller gaat.

Ik ben mijn AVIA Card vergeten mee te nemen, kan ik nu alsnog laden?

Ja, dit is zeker mogelijk. Laadsessies kunnen bij alle AVIA laadpalen ook met de AVIA Laden app worden gestart én gestopt. Deze functie werkt ook bij laadpalen van andere aanbieders, maar dit kunnen wij niet garanderen. Ook zijn AVIA laadpalen voorzien van een QR-code om zonder AVIA Card en zonder AVIA Laden app toch te kunnen laden. Dit doen wij door middel van direct payment via Mollie Payments.